De economische waarde van sport

Het succes van sporters, clubs en sportevenementen

September 2024

© Shutterstock© Shutterstock

Sommige evenementen, clubs en sporters zijn onbetaalbaar. Hoe waardevol zijn ze echt?

De finale van de Champions League, de start van een grote wielerronde, of de Formule 1: steden en landen doen er alles aan om een sportevenement van wereldformaat te organiseren. Sponsoren smijten met miljoenen om hun naam aan sport te verbinden. Geld lijkt geen rol te spelen.

Wat maakt het zo aantrekkelijk? Is het eigenlijk altijd wel de moeite waard? Kortom, wat is de waarde van evenementen, clubs en sporters?

De kernvraag: Wanneer kun je spreken van economisch succes in de sport?

In deze les kijken we terug op enkele grote sportevenementen uit het verleden en bekijken we voorspellingen over toekomstige sportevenementen. Door een economische bril.

Aansluiting curriculum
  • Domein E: Ruilen over tijd
  • Domein F: Concept samenwerken en onderhandelen
  • Domein J: Onderzoek en experiment
Belangrijkste begrippen
  • Consumentenvertrouwen
  • Investeringen
  • Externe effecten
  • Maatschappelijke baten/kosten
  • Welvaart
  • Werkgelegenheid
  • Welzijn
  • Sponsoring en reclame
Lesopbouw (+/- 1 lesuur)
  1. Introductie (5 minuten)
    Suggestie om de les te introduceren: Deze les gaat over een actueel thema, waarbij je op basis van onderzoek en actuele berichtgeving zelf economische effecten kunt beschrijven en analyseren. Het thema: Kosten en baten van succesvolle sporters, clubs en evenementen. De kernvraag: Wanneer kun je spreken van economisch succes in de sport?
  2. Startquiz. Individueel, om de voorkennis te activeren. (5 minuten)
  3. Artikel. Om klassikaal te bespreken, of door de leerlingen zelf te lezen. (5 minuten)
  4. Opdrachten. Individueel of in groepjes te maken. (25 minuten)
  5. Animatieclip. Welke boodschap haal je eruit? (5 minuten)
  6. Bespreek de opdrachten, of laat de leerlingen hun bevindingen inleveren. (10 minuten)
  7. Afsluitende quiz. (5 minuten)
Verkorte les (+/- 20 minuten)
  • Startquiz (5 minuten)
  • Discussie met de leerlingen over het thema en de kernvraag (10 minuten)
  • Eindquiz (5 minuten)
Vragen of opmerkingen?

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze les? Heeft u wensen of suggesties met betrekking tot actuele thema’s?denieuweschatkamer@dnb.nl.

Supporters voor het Olympisch stadion © Shutterstock