America first
Let’s think about it for a second
De Amerikaanse regering heeft aangekondigd binnenlandse bedrijven te beschermen, door een hoog importtarief en exportsubsidies. Wat zijn de gevolgen? Voor Nederland, andere landen en voor Amerika zelf?
De kernvraag: Moeten andere landen tegenmaatregelen treffen?
In deze les werkt DNB twee varianten uit. Gevolgen van protectionisme zonder en met tegenmaatregelen.
Aansluiting curriculum
- Domein H: Concept welvaart en groei
- Domein I: Concept goede tijden, slechte tijden
Belangrijkste begrippen
- Protectie/protectionisme
- Importtarief
- Exportsubsidie
- Invoer
- Uitvoer
- Bbp
- Internationale concurrentiepositie
- Reëel beschikbaar inkomen
- Bedrijfsinvesteringen
- Rente
- Inflatie
Lesopbouw (+/- 1 lesuur)
- Introductie (5 minuten)
Vertel de leerlingen wat ze te wachten staat: Een les over een actueel thema, waarbij ze onderzoek van DNB gaan gebruiken om economische effecten te beschrijven en analyseren. Het thema: Protectionisme. De Amerikaanse regering heeft protectionistische maatregelen aangekondigd.
De kernvraag: Moeten andere landen tegenmaatregelen treffen?
- Laat de leerlingen individueel de startquiz maken om de voorkennis te activeren. (5 minuten)
- Bespreek het artikel, of laat de leerlingen het artikel zelf lezen. (5 minuten)
- Laat de leerlingen individueel of in groepjes de opdrachten maken. (25 minuten)
- Bekijk klassikaal (of individueel) de animatie die in een notendop de strekking van de les weergeeft. (5 minuten)
- Bespreek de opdrachten, of laat de leerlingen hun bevindingen inleveren. (10 minuten)
- Laat de leerlingen de afsluitende quiz maken. (5 minuten)
Verkorte les (+/- 15 minuten)
- Animatie (beschikbaar vanaf voorjaar 2018) of startquiz (5 minuten)
- Discussie met de leerlingen over het thema en de kernvraag (5 minuten)
- Eindquiz (5 minuten)
Vragen of opmerkingen?
Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze les? Heeft u wensen of suggesties met betrekking tot actuele thema’s? Laat het ons weten via denieuweschatkamer@dnb.nl.