Economisch succesvol zijn in de sport

Het succes van sporters, clubs en sportevenementen

(Aangepaste versie van ‘Het succes van de Olympische Spelen’ en ‘Het succes van het WK’)

Sommige evenementen, clubs en sporters zijn onbetaalbaar. Hoe waardevol zijn ze echt?

Het wereldkampioenschap voetbal voor vrouwen, de finale van de Champions League, of Formule 1: Steden en landen staan te dringen om een sportevenement van wereldformaat te organiseren. Geld lijkt geen rol te spelen. Wat maakt het zo aantrekkelijk? Wat is de waarde van evenementen, clubs en sporters?

De kernvraag: Wanneer kun je spreken van succes in de sport?

In deze les kijken we terug op enkele grote sportevenementen uit het verleden en we bekijken voorspellingen en prognoses over het WK 2019 voor vrouwen in Frankrijk en de Formule 1 in Zandvoort in 2020.

Aansluiting curriculum
  • Domein E: Ruilen over tijd
  • Domein F: Concept samenwerken en onderhandelen
  • Domein J: Onderzoek en experiment
Belangrijkste begrippen
  • Consumentenvertrouwen
  • Investeringen
  • Externe effecten
  • Maatschappelijke baten/kosten
  • Welvaart
  • Werkgelegenheid
  • Welzijn
  • Sponsoring en reclame
Lesopbouw (+/- 1 lesuur)
  1. Introductie (5 minuten) Vertel de leerlingen wat ze te wachten staat: Een les over een actueel thema, waarbij ze onderzoek en actuele berichtgeving gaan gebruiken om economische effecten te beschrijven en analyseren. Het thema: Kosten en baten van succesvolle sporters, clubs en evenementen. De kernvraag: Wanneer kun je spreken van succes in de sport?
  2. Laat de leerlingen individueel de startquiz maken om de voorkennis te activeren. (5 minuten)
  3. Bespreek het artikel, of laat de leerlingen het artikel zelf lezen. (5 minuten)
  4. Laat de leerlingen individueel of in groepjes de opdrachten maken. (25 minuten)
  5. Bekijk klassikaal (of individueel) de animatie die het thema samenvat. (5 minuten)
  6. Bespreek de opdrachten, of laat de leerlingen hun bevindingen inleveren. (10 minuten)
  7. Laat de leerlingen de afsluitende quiz maken. (5 minuten)
Verkorte les (+/- 15 minuten)
  • Startquiz (5 minuten)
  • Discussie met de leerlingen over het thema en de kernvraag (5 minuten)
  • Eindquiz (5 minuten)
Vragen of opmerkingen?

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze les? Heeft u wensen of suggesties met betrekking tot actuele thema’s? Laat het ons weten via onderwijs@dnb.nl.