Conjunctuur. De economie gaat altijd op en neer. Veel partijen volgen de conjunctuur op de voet. Om bij te sturen (zoals de overheid) of om er gebruik van te maken (zoals beleggers). Consumenten reageren met hun consumptiegedrag door meer uit te geven of de hand op de knip te houden. Consumentenvertrouwen, producentenvertrouwen, rentestanden, beleggersgedrag, het zijn allemaal indicatoren die de conjunctuur kunnen voorspellen. Tegelijkertijd staat alles met elkaar in verbinding en alle spelers reageren op elkaar. Iedereen probeert in ieder geval zo goed mogelijk te anticiperen. In deze kip-ei discussie is veel onderzoek gedaan. Terugkijkend zijn interessante trends te ontdekken. Maakt dat het voorspellen van de volgende recessie makkelijker?
De kernvraag: Wie of wat voorspelt de volgende recessie?
In deze les kijken we naar consumentenvertrouwen, aandelenkoersen, rentestanden en meer om erachter te komen wie of wat in het verleden recessies heeft zien aankomen. Hoe voorspelbaar is de conjunctuur, wat is een oorzaak, wat een gevolg. Analyseer het verleden en voorspel de toekomst!
Recessie, consumentenvertrouwen, asymmetrische informatie, risico, conjunctuur, conjunctuurbeleid, werkloosheid, lange rente, korte rente, duurzame goederen, ‘economische kijk’ op maatschappelijke verschijnselen en strategisch inzicht.
Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze les?
Heeft u wensen of suggesties met betrekking tot actuele thema’s?
Laat het ons weten via denieuweschatkamer@dnb.nl.