FinTech – Vloek of zegen?

Innovaties in betalingsverkeer:
hoe ziet de financiële dienstverlening van de toekomst eruit?

FinTech is alle door technologie gedreven innovatie in de financiële sector. Soms met grote gevolgen voor de verdienmodellen, toepassingen, processen of producten van financiële markten en financiële instellingen. Dat is niet nieuw, want financiële innovatie is van alle tijden. Toch is het nu ‘hot’ bij financiële instellingen, internationale organisaties en centrale banken. Er wordt veel in geïnvesteerd, over geschreven en mee geëxperimenteerd.

Er is technisch steeds meer mogelijk en de nieuwe wet- en regelgeving die innovatie stimuleert (PSD2) verlaagt de toegangsbarrière voor nieuwe spelers.

Welke voordelen biedt FinTech ons? Waar liggen de kansen? Welke bijdrage levert FinTech aan de tegenwoordig veelbesproken politieke ambitie voor inclusieve groei? Welke nadelen zijn er en welke gevaren liggen er op de loer?

De kernvraag: Hoe kan innovatieve FinTech leiden tot hogere efficiëntie?

Er is bij DNB uiteraard ook veel aandacht voor de opkomst van de blockchain en cryptovaluta’s zoals de bitcoin. Die ontwikkelingen komen in een aparte actuele les aan de orde.

Aansluiting curriculum
  • Domein G: Concept risico en informatie
  • Domein H: Concept welvaart en groei
Belangrijkste begrippen
  • Technologische ontwikkeling
  • Basisinnovaties
  • Betalingsverkeer
  • Toezicht
  • Concurrentiepositie
  • Asymmetrische informatie
  • Averechtse selectie
  • Inclusieve groei
Lesopbouw (+/- 1 lesuur)
  1. Introductie (5 minuten)
    Deze les gaat over een actueel thema: FinTech.De kernvraag: Hoe kan innovatieve FinTech leiden tot hogere efficiëntie?
  2. Laat de leerlingen individueel de startquiz maken om de voorkennis te activeren. (5 minuten)
  3. Bespreek het artikel, of laat de leerlingen het artikel zelf lezen. (5 minuten)
  4. Laat de leerlingen individueel of in groepjes de opdrachten maken. (25 minuten)
  5. Bekijk klassikaal (of individueel) de animatie die het thema samenvat. (5 minuten)
  6. Bespreek de opdrachten, of laat de leerlingen hun bevindingen inleveren. (10 minuten)
  7. Laat de leerlingen de afsluitende quiz maken. (5 minuten)
Verkorte les (+/- 15 minuten)
  • Animatie of startquiz (5 minuten)
  • Discussie met de leerlingen over het thema en de kernvraag (5 minuten)
  • Eindquiz (5 minuten)
Vragen of opmerkingen?

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze les?
Heeft u wensen of suggesties met betrekking tot actuele thema’s?
Laat het ons weten via denieuweschatkamer@dnb.nl.